Filmtip: denk in korte scenes

In de vakantietijd zie je ze weer overal: toeristen met allerhande handycams die hun hele sightseeing beleven door het oog van een lens. Ze lopen achteraan in de groep en draaien van links naar rechts, naar links, naar boven, naar beneden…

Hoewel ik me erg kan vermaken met het aanschouwen van dit ijverige type amateur-cameramannen (en vrouwen), vraag ik me vaak af hoe groot de teleurstelling moet zijn voor de maker van de video, wanneer bij thuiskomst minimaal 60 minuten tape doorgeworsteld moet worden om 10 minuten relevante, visuele informatie te vinden.

En dan de trotse vader die zijn videocamera op zijn statief plaatst bij aanvang van de schoolmusical van zijn kind, op de play-knop drukt en vervolgens 45 minuten zijn camera laat draaien. Met een beetje pech is de harddisk net vol wanneer zoon of dochterlief het applaus met een grote buiging in ontvangst neemt.

Ooit een commercial, documentaire of film gezien bestaande uit 1 shot? (uitgezonderd de absoluut fantastische scènes van Quintin Tarantino waar je rustig minuten naar een tweegesprek kijkt en geen enkele drang hebt van gezichtspunt te veranderen (zie Pulp Fiction vanaf 3.44 minuten: http://youtu.be/wTAh_ih8oCA).

De camera bepaalt wat de kijker ziet en neemt de functie van de ogen over. En je ogen fixeren ook geen 45 minuten op een zelfde brandpunt. Je wordt geanimeerd doordat je afgeleid wordt, kijkt van links naar rechts, scherp stelt op dan weer 1 persoon, dan weer het complete podium waar de persoon zijn act uitvoert.

Het is niet voor niets dat een sportwedstrijd of Tv-show door talloze camera’s geregistreerd wordt: de close up van de presentator, een wide shot van het totale speelveld en de actie en reactie van het publiek. Samen zorgen ze ervoor dat de kijker alle informatie ontvangt om niet alleen te begrijpen waarnaar hij kijkt, maar ook geanimeerd te blijven.

Daarom een #1 tip voor een goede video: denk in korte scènes!

Of het nu gaat om een vakantievideo of een bedrijfscommercial: wissel je beelden snel af, bouw je verhaal op vanuit verschillende perspectieven en laat meer zien dan alleen een minuten durend totaalbeeld. Wissel korte totaalbeelden af met een close up, of verander van plaats. Houd altijd de vraag in je achterhoofd: “Vind ik het interessant wat ik zie?” Wanneer je zelf je interesse verliest, zal je publiek dit zeker doen!

Een gemiddelde scène in een korte (bedrijfs) video duurt ongeveer 10 seconden, en dit is inclusief overgangen! Ben niet bang iets te missen. De kunst is niet een lange scène te filmen, die je achteraf tot 10 korte scènes moet snijden, maar film 10 korte scènes die afwisselend genoeg zijn om bij de montage een mooie geanimeerde film te maken! Zo voorkom je bij thuiskomst van vakantie dat je videomateriaal in de kast verdwijnt. Want wie heeft er tegenwoordig nog zin en tijd om een scène van 45 minuten te monteren tot iets vermakelijks?

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s