VLOGGEN als Enzo Knol? VLOGtips

vlogenzo

Video is niet meer weg te denken uit onze dagelijkse belevenissen op internet. We kijken talloze keren via onze smartphone en tabs naar korte en lange video’s. Om uitleg te krijgen, onszelf te vermaken, iets te leren of informatie tot ons te nemen. Je vraagt je af onder welke steen je hebt gelegen als je geen idee hebt wie Enzo Knol is en zelfs Frans Bouwer laat tegenwoordig zijn dagelijkse beslommeringen opnemen en uitzenden, gewoon voor de fun.

Een VLOG is een video-logboek en groeit snel in populariteit. Dat is ook niet zo gek als we zien dat video een ideaal middel is om mensen te bereiken. Inmiddels wordt de VLOG niet alleen meer gebruikt om dagelijkse bezigheden weer te geven of als amusementsmiddel. De VLOG kan ook prima ingezet worden door bedrijven om informatie en kennis over te brengen. De VLOG is enerzijds persoonlijk, mensen zien wie er achter een bedrijf of product staat. Anderzijds is het een relatief goedkoop en gemakkelijk inzetbaar middel op Social Media kanalen en geeft het een goede kans op snel en groot bereik.

Overigens, verwar de VLOG niet met content creators op bijvoorbeeld YouTube. Contentcreators hebben ook eigen YouTube kanalen, maar verschijnen niet in elke video zelf in beeld. Wel maken ze met regelmaat content over bepaalde onderwerpen, denk bijvoorbeeld aan de vele gaming video’s waar jongeren zien hoe ze een game moeten spelen!

Wil jij of je bedrijf ook aan de slag met het maken van een VLOG? Lees dan hieronder enkele tips die je wellicht kunnen helpen bij een goede start!

P.S.

Met deze tips wil ik niet pretenderen dat je direct alle wijsheid op papier hebt, je eigen creativiteit en enthousiasme zijn het meest belangrijk. De kijker blijft subjectief; wat de ene persoon fantastisch vindt, vindt de andere vreselijk….laat je hierdoor niet ontmoedigen!

vlogtips

Algemene tips

Bedenk vooraf wat het doel is van je VLOG. Wat wil je de kijker vertellen?

Houd het zoveel mogelijk bij 1 onderwerp per VLOG, zodat je de VLOG kort en krachtig kunt houden. Bijvoorbeeld een overzicht van jouw dag, 1 goede tip voor….

Plan tijd in om regelmatig te VLOGGEN

Zoals elke goede nieuwsbrief, BLOG of magazine. Je hebt meer kans op bereik wanneer je regelmatig VLOGT. De kans dat je direct succes hebt met 1 VLOG is minimaal en door de grote hoeveelheid aan video’s en andere media uitingen, zijn mensen je VLOG meestal ook weer snel vergeten. De kracht van herhaling is hier dus zeker ook belangrijk.

Bereid je verhaal voor, zodat er geen lange stiltes of heel veel “uhm’s” vallen.

Dit maakt een VLOG saai. Je kunt ook jouw beeld afwisselen met andere beelden rondom je thema/onderwerp.

Maak een pakkende titel

Net als bij andere uitingen, is het ook bij vloggen van belang om een pakkende titel te bedenken. Google en Youtube werken met rankings; hoe vaker op je VLOG wordt geklikt, hoe hoger hij in de ranking van de zoekmachines wordt geplaatst. Enkele tips voor pakkende titels:

– Gebruik een autoriteit ( Hoe VLOGGEN als Youp van het Hek?), dit wekt interesse en herkenbaarheid.

– Maak je kijker “bang”. Denk aan op=op strategieën, niemand wil verliezen!

– Maak gebruik van hoofdletters en/of kleuren, zodat het beter opvalt.

– Geef voordeel of een oplossing voor een probleem

– Maak een lijstje “5 tips voor…”

– Geef een geheim prijs: “wat jij nog niet wist over..” , mensen zijn nieuwsgierig

Hoe neem ik een VLOG op?

Het fijne aan VLOGGEN is dat het gaat om de inhoud en dat de kijker beeld en audio van mindere kwaliteit vaak voor lief neemt. Maar uiteraard is het erg prettig wanneer je goed te zien en goed verstaanbaar bent. Gebruik zo mogelijk altijd een statief of een selfiestick. Het beeld is dan stabiel en dit kijkt prettig.

Overigens zijn de meeste telefoons tegenwoordig al zo goed, dat je hier gemakkelijk onderweg mee kunt bloggen. Wanneer je de videofunctie aanzet, kun je zelfs door te tikken op het gedeelte dat je scherp wilt hebben, niet alleen je scherpte bepalen, maar middels “het zonnetje” ook je beeld lichter of donkerder maken.

Overigens, wanneer je opneemt met je telefoon; houdt de telefoon dan horizontaal!!! Anders wordt het monteren wel erg lastig…

Gebruik je een camera, let er dan op dat deze handzaam is (om mee te nemen) en Full HD (1920 x 1080) opneemt. 4K is echt nergens voor nodig, dit neemt teveel GB’s in beslag en niemand die daar op let!

Beeldtips:

  • denk goed na over je achtergrond. Wil je juist neutraal, of in een levendige omgeving?
  • Denk na over je kleding. Bijvoorkeur geen minieme streepjes en ruitjes, dat gaat flikkeren op beeld. Maar voorkom ook korte broeken, dat begrijpt niemand wanneer de blog ½ jaar later in de winter bekeken wordt! Witte kleren maken bleker, felle kleuren kunnen afleiden.
  • Ga je aan tafel zitten, let er dan op dat een plant of schilderij geen raar beeld maakt in combinatie met jouw hoofd. Je zult niet de eerste zijn waarbij een plant uit je haar groeit 😉
  • let op lege koffiekopjes, rommelige papiertjes en op zaken waar een datum of tijd op staat. Je video moet je zo universeel mogelijk houden!

Audiotips:

Wanneer je de audio van je camera gebruikt, heb je altijd “omgevingsruis”. Dit hoeft geen probleem te zijn, maar je kunt dit ondervangen door in een stille ruimte te gaan zitten.

Wil je buiten op straat wat opnemen, dan kan een extern audio apparaat zoals een zoom uitkomst bieden. De zoom heeft twee richtmicrofoons waardoor je jouw geluid al veel meer destilleert van de omgeving.

Test in ieder geval altijd je geluid vooraf. Is het te hard, dan krijg je ruis en dat is heel storend. Is het te zacht, dan kun je dit in de editing wel iets omhoog brengen, maar je moet zeker verstaanbaar zijn!

Hoe monteer ik een VLOG?

VLOG_tips.odt

Op een Mac vindt je het programma iMovie, op Windows het programma Moviemaker.

Je zult je één van deze programma’s eigen moeten maken (of een ander videoprogramma, er zijn er talloze).

Wanneer je je videomateriaal importeert, kun je deze plaatsen op de tijdlijn. Je kunt plakken/knippen en er effecten aan toevoegen.

De meest gebruikte professionele effecten zijn

  • “harde cuts” (direct shots achter elkaar plakken)
  • Fade in/Fade out (het beeld wordt even donker en licht weer op)
  • cross fade (het ene beeld loopt over in de andere)

Zorg ervoor dat je je voor professionele blogs niet te veel laat verleiden door gekke effecten. Dit leidt af van de inhoud en komt niet professioneel over!

Je kunt tevens tekstbalkjes maken, dit kan handig zijn voor je titel, of om je naam bijvoorbeeld even in beeld te brengen.

Wanneer je muziek onder je VLOG zet (de combi van muziek en beeld is altijd aantrekkelijk voor de kijker), let er dan op dat de muziek niet gaat overheersen. Een richtlijn is het geluidsniveau op -15 tot -18 te zetten.

Maak een pakkende intro en outro

De intro, titel en outro maak je eenmalig in huisstijl op en laat je elke keer terugkomen. Zo zorg je ervoor dat je vlog iets herkenbaars heeft. Het maken van een intro hoeft niet ingewikkeld te zijn:

  • een intro duurt 10 – 15 sec. (gemiddeld)
  • een intro bevat je bedrijfsnaam/logo
  • aan het einde van de intro plaats je een titel van de VLOG, de titel bewerk je bij een volgende VLOG
  • plaats een pakkend muziekje onder je intro. Let hierbij op dat wanneer je “bekende” muziek gebruikt, dat Youtube dit kan blokkeren. Beter is een rechtenvrij muziekje te gebruiken. (google op rechtenvrije muziek en je krijgt sites als audiojungle, allmusic etc.)

Een outro duurt 5-10 seconden en bevat op zijn minst:

  • je bedrijfslogo/naam
  • je webadres
  • eventuele andere contactgegevens of verwijzing naar social media

Let op dat je niet te veel contactgegevens (zoals postadres en telefoonnummer) in de outro plaatst. Kijkers worden dan afgeleid en gaan dit niet direct opslaan. Beter verwijzen naar de website, waar je contactgegevens staan.

Hoe breng ik mijn VLOG naar het publiek?

Nummer je VLOG

geef elke VLOG een nummer, zodat je later kunt verwijzen naar eerdere VLOG’s.

Plaats je VLOG op zowel Youtube als Vimeo. Beide hebben hun voor en nadelen. Youtube is het meest bekend bij het (Nederlandse) publiek en van Google, dus dit helpt in je ranking en vindbaarheid.

Vimeo is kwalitatief wat beter en hier werken veel professionals mee. Er is minder reclame e.d., kortom, ander publiek een wat schonere omgeving!

Maak je eigen Youtube kanaal aan en zorg dat je de instellingen goed bekijkt. Je kunt op je kanaal tekst toevoegen (wie ben je, wat is het doel van je kanaal en/of bedrijf?), voorkeuren aanmaken e.d.

Plaats de video op Youtube en zorg dat hij openbaar staat, zodat iedereen hem kan zien

Plaats een pakkende Thumbnail. Youtube geeft 3 opties. Vaak is 1 van deze opties prima, maar je hebt de mogelijkheid om zelf een thumbnail te uploaden.

Zorg voor een pakkende titel waarvan je denkt dat mensen hier op gaan zoeken.

Maak tags aan. Dit zijn zoekwoorden waarmee mensen jouw video kunnen gaan vinden.

Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk aandacht creëert met je VLOG, plaats hem op Social Media en doe dit op verschillende dagen en tijdstippen.Vergeet vooral ook Social media als Instagram, Pinterest en Snapchat niet! Overal dezelfde foto met een link naar je VLOG helpt om herkenbaarheid te creëren.

Youtube heeft geweldige statistieken, waarop je kunt zien wanneer er het meest op je VLOG is gekeken.

Ten slotte: probeer fans te creëren met je YouTube kanaal. Hoe meer mensen op jouw kanaal geabonneerd zijn, hoe hoger je in de rankings zult raken. Begin bijvoorbeeld door jezelf te abonneren op interessante kanalen, o soms een opmerking te plaatsen bij een video. Mensen zijn dan eerder geneigd om ook jouw kanaal te gaan volgen.

Suc6 met je VLOG en laat het me even weten wanneer de eerste online staat!

Monique Pals

PalsProductions

monique@palsproductions.nl

Volg me op YouTube!

https://www.youtube.com/user/palsproductions1

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s