Zit jij al op FacePinStagramChatBook ???

‘It happened; another social media platform has launched. It’s promising to be the next FacePinStagramChatBook, and you don’t want to miss out — so you join it.’

BY RICKY ANDERSON II

Deze quote zette me aan het denken. Ik maak, danwel privé, danwel zakelijk, gebruik van de 7 grootste Social Media kanalen in Nederland. Ik maak bewuste keuzes welke content ik op welk platform zet. Maar door de integratie van platforms (Facebook en Instagram onder dezelfde vlag, Youtube en Google vanuit hetzelfde gebouw…) wordt het soms erg ingewikkeld om het ene platform van elkaar te scheiden. Daarnaast is het een hele klus om alle wachtwoorden, logins, lay outs en backlinks goed in te richten. Alleen het inrichten en onderhouden van de verschillende platformen vergt al aardig wat kennis en tijd. Terwijl je eigenlijk aanwezig bent op de kanalen met een gericht doel: privé contact houden (of terugvinden) met familie en vrienden óf zakelijk doelstellingen behalen zoals branding, verhogen van conversie of het ontwikkelen van een community.

En om dan zakelijk onder je blogs/vlogs/tweets of e-mail nieuwsbrieven te zetten; volg me op Facebook-Linkedin-Twitter-Instagram-Youtube-Pinterest-Snapchat…..doet het ook niet echt lekker, toch?

Objectief gezien predik ik echt voor “hoe minder hoe beter”, less is more..geef je publiek niet een overload aan Call-to-Actions, dit levert alleen keuzestress op en uiteindelijk haakt het grootste gedeelte af. Maak het zo gemakkelijk mogelijk voor kijkers/lezers om actie te ondernemen naar aanleiding van jouw posts.

Maar op welk platform moet je dan aanwezig zijn? Helaas, hier is geen eenduidig antwoord op te geven. Wel een paar simpele vragen die je jezelf moet stellen:

1. Wil ik op het platform aanwezig zijn? Vind ik het een sympathiek platform en zie ik de meerwaarde? Is je antwoord op bovenstaande vragen “nee”, ga er dan vooral niet mee aan de slag. Stop je energie in wat je wel leuk vindt en van toegevoegde waarde vind. Omdat anderen op een sociaal platform zitten, hoeft dit niet te betekenen dat jij dat MOET

2. Zit je doelgroep op het platform? Onderzoek echt of jouw doelgroep veelvuldig gebruik maakt van het platform. Vooral in het begin is het gemakkelijk demografische cijfers te achterhalen. Denk aan de doelgroep van Snapchat; vooralsnog is dit in meerderheid jongeren tot 25 jaar. Is jouw doelgroep 50+? …dan kun je het antwoord zelf wel bedenken, toch?

3.Heb je een keuze gemaakt m.b.t. het gebruik van platforms; gun jezelf dan de tijd om er een succes van te maken. Er zijn maar weinig content creators die binnen een paar maanden hun eerste viral publiceren of meer dan 10.000 volgers hebben. De meeste personen en merken hebben echt een hele tijd nodig om een goed, loyaal netwerk op te bouwen, Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.

Dus “stick to the plan” en laat je niet afleiden door anderen die een “nieuwer-nog beter-hipper platform” kennen dat waarschijnlijk beter aansluit bij je doelgroep.

Ook al maak je niet direct gebruik van het sociale platform; claim in ieder geval je (bedrijfs)naam. Want de doelgroep 25+ wordt vanzelf 35+ en 50+. ook al is de kans gering dat de huidige sociale platformen over 15 jaar nog net zo relevant zijn, een account aanmaken kost geen moeite. Maar je bent er in ieder geval zeker van dat niemand anders vanuit jouw naam gaat posten!

…en mijn call-to-action? Uiteraard mag je me op alle Social Media volgen, maar ik word er vooral blij van wanneer je jezelf abonneert op het nieuwe kanaal van VideoMarketingSpecialist. Waarom? Hier gaan we je zoveel mogelijk tips & insights geven over videomarketing, storytelling en contentmarketing. En hopelijk wordt jij ook enthousiast om de insights te gebruiken voor jouw verhalen!

…op naar de eerste 1000 abonnees ; klik hier!

Over VideoMRKTNGSpecialist

De filosofie van VideoMRKNTSpecialist ligt in het brengen van beweging in verhalen. Een verhaal daadwerkelijk beeld en geluid geven. 

Shape your story-Storytelling is als zo oud als de mensheid, we maken er dagelijks gebruik van; van een goed kampvuurverhaal tot een tweet in 140 tekens. Verhalen kunnen niet verspreid worden wanneer je ze niet verteld

Show your story-het simpel en doeltreffend in beeld brengen van beweging is een vak, naast de techniek dien je hier ook oog voor te hebben. Creativiteit en verbeelding helpen om de kijker te verbinden en te verrassen!

Sell your story-een verhaal gaat leven wanneer je het verspreidt. Waar en wie wens je te bereiken? Een goede video wordt niet gezien wanneer je distributie niet op orde is

VideoMRKTNGSpecialist geeft advies aan en begeleidt organisaties bij het inzetten van bewegend beeld en het integreren van videomarketing in de strategische oganisatie- en marketingdoelstellingen. Want of je video nu in wilt zetten voor het werven van nieuwe medewerkers, het verkopen van je product of het branden van je organisatie, video is een ‘Need-to-have’! Shape your story – Show your story – Sell your story

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s